Η ιστορία της κασέττας

Radio Xalastra
By -
i istoria tis kasettas


Το 1963, ο Lou Ottens δημιούργησε ένα μικρό πλαστικό κουτί, 10 εκατοστά επί 6, που θα άλλαζε τον κόσμο για πάντα. Ως επικεφαλής των μηχανικών της ολλανδικής εταιρείας Hasselt, ιδιοκτησίας της Philips, ήταν υπεύθυνος για την ανάπτυξη ενός πρωτοτύπου αποθήκευσης και αναπαραγωγής μουσικής που, δέκα χρόνια αργότερα, έγινε δημοφιλής παγκοσμίως με το όνομα κασέτας.

Ο Ottens είχε εμμονή με την ιδέα της δημιουργίας συμπαγούς τεχνολογίας για να παίζει μουσική. Εκείνη την εποχή έπαιζαν τραγούδια σε δίσκους βινυλίου, οι οποίοι ήταν πολύ μεγάλοι και εύθραυστοι για να προσαρμοστούν στην αυξανόμενη κινητικότητα των ανθρώπων. Η μουσική ήταν πάντα μια στατική απόλαυση, αλλά αυτό το πρωτότυπο υποσχέθηκε να φέρει κίνηση σε αυτήν.

Κασέτα σημαίνει «μικρό κουτί» στα γαλλικά και αναφέρεται στο δοχείο που χωράει δύο μικρά μπομπίνα που συνδέονται με μαγνητική ταινία. Η μουσική ηχογραφείται σε αυτή την κασέτα και μπορεί να παιχτεί και από τις δύο πλευρές, απαιτώντας από τους ακροατές να βγάλουν την κασέτα από τον παίκτη για να την αναποδογυρίσουν και να προσφέρουν στη μηχανή τις διάσημες πλέον Side A και B.

Μέχρι το 1964, οι κασέτες πωλούνταν ήδη στην Ευρώπη, και τέσσερα χρόνια αργότερα, προσγειώθηκαν στις Ηνωμένες Πολιτείες. Ήταν ένα νέο και ακόμα στοιχειώδες αντικείμενο, αλλά γρήγορα προσέλκυσε τους λάτρεις που ανυπομονούν να το μετατρέψουν σε έναν απαραίτητο σύμμαχο για τη μουσική.

Το 1971, η μείωση του θορύβου βελτιώθηκε μέσω της χρήσης ταινίας διοξειδίου του χρωμίου. Η ποιότητα του ήχου βελτιώθηκε σημαντικά, αλλά η πραγματική δημοτικότητα ήρθε με μια ιαπωνική τεχνολογία που μετέτρεψε τους ακροατές σε ενεργούς συμμετέχοντες.

Η ιαπωνική εταιρεία Maxell κυκλοφόρησε λευκές κασέτες, οι οποίες απελευθέρωσαν τη δημιουργικότητα. Οι χρήστες θα μπορούσαν τώρα να ηχογραφήσουν τη δική τους μουσική: να αντιγράψουν ολόκληρα άλμπουμ, να δημιουργήσουν τις δικές τους συλλέξεις, ακόμα και να ηχογραφήσουν τις δικές τους φωνές Η κασέτα άνοιξε έναν κόσμο δυνατοτήτων, όπου ο ακροατής είχε τον έλεγχο.

Κατά τη διάρκεια των δεκαετιών του 70 και του 80, οι κασέτες κυβερνούσαν τον κόσμο της μουσικής. Σε αντίθεση με τους δίσκους βινυλίου, ήταν γεροί και συμπαγείς. Μπορούσαν να μεταφερθούν σε σακίδια και τσέπες, να μοιράζονται εύκολα και να αντέξουν όλες τις προκλήσεις του ταξιδιού. Επιπλέον, θα μπορούσαν να προσαρμοστούν στα γούστα του χρήστη, δημιουργώντας εξατομικευμένα mixtapes που ήταν οι πρωτοπόροι των σημερινών playlists.

Με την αποδεδειγμένη δημοτικότητά τους, διάφορες εταιρείες εργάστηκαν για να βελτιώσουν την εφεύρεση του Ottens Η αμερικανική εταιρεία Dolby εργάστηκε για τη μείωση του θορύβου και το 1978 δημιουργήθηκαν ταινίες σωματιδίων από καθαρό μέταλλο, μια πρόοδος που διατήρησε την ποιότητα του ήχου για δεκαετίες χωρίς μεταβολές.

Μόλις ένα χρόνο μετά, άλλη μια τεχνολογική ανακάλυψη που συνδέεται με την κασέτα έφερε επανάσταση στον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι άκουγαν μουσική. Την 1η Ιουλίου 1979, γεννήθηκε το Walkman: ένας φορητός παίκτης με μπαταρία που εισήγαγε μια συνήθεια που εξακολουθεί να υπάρχει σήμερα - ακούγοντας μουσική κατά το περπάτημα, στα μέσα μαζικής μεταφοράς ή σε μια αίθουσα αναμονής, όλα ξεχωριστά μέσω της χρήσης ακουστικών.

Στη δεκαετία του 1980, οι κασέτες ήταν πανταχού παρόντες σε στερεοφωνικά αυτοκινήτων, Walkmans και οικιακά μαγνητόφωνα. Οι λευκές εκδοχές άνθισαν, επιτρέποντας τη δημιουργία συλλέξεων ή «mix tapes», και πλημμύρισαν τις βιτρίνες των δισκοπωλείων με τις τελευταίες κυκλοφορίες από τους πιο δημοφιλείς καλλιτέχνες.

Ωστόσο, ήταν ο ίδιος ο Lou Ottens που συμμετείχε στη δημιουργία του διαδόχου της κασέτας: του compact δίσκου ή CD, μια νέα τεχνολογία που σταδιακά απέκτησε έλξη με τους καταναλωτές και τελικά εκθρόνισε την κασέτα ως τον νέο βασιλιά της αναπαραγωγής του ήχου.

Tags: